Over eiwitten en koolhydraten

Net voor de jaarwisseling ben ik met Dennis Health Advies Breda binnen gelopen. Gewoon, omdat ik gefrustreerd was dat het afvallen niet goed lukte en we vanuit een klein kroegje (jawel, met bitterballen en glühwein op tafel) op deze winkel keken.We stapten binnen en als ik wilde kreeg ik meteen een intake. 

Ook in ben dus met grote glanzende potten naar huis gegaan. Je kent ze wel, die megabussen met, zo bleek, eiwitten waarvan de etiketten je toeschreeuwen. Die krijg je blijkbaar ook als je niet per se bodybuilder wil worden. Wel in combinatie met een coach, een voedingsschema en een sportschema. En de gemaakte belofte dat ik over drie weken terug zou komen. Ik ben ermee gestart en, dat moet dan ook gezegd worden, na een maand wel mooi 2kg kwijt. 

Vrijdagavond gingen sinds lange tijd de kroeg in en kwamen deze megapotten ter sprake.  Mijn nicht zei: “Allemaal onzin, zoek maar eens op internet naar Keuringsdienst van Waarde.” 

Voor iemand die geen televisie heeft is zij altijd verdomd goed geïnformeerd en zo besloot ik op onderzoek uit te gaan. Want dit is toch wel nieuwe wereld voor me. En ik vond zeker ook interessante informatie op de site van Keuringsdienst van Waarde. Eye-opener:  Whey-eiwit is whey-eiwit. Het maakt niet uit of je de blauwe, zilveren of witte bus koopt. Of het 30 of 50 euro kost. Het basisproduct is hetzelfde. Gewoon een restproduct van kaas. Dat wordt duur verkocht en de fabrikanten voegen hier nog smaakstoffen aan toe, kleurstoffen, verdikkingsmiddel etc. Marketing maakt het ook nog duurder. Maar de basis is dus hetzelfde! Toch reden om nog eens een rondje langs de prijzen te gaan doen!

Maar, is eiwit nou nuttig bij het afvallen of niet? Het Voedingscentrum, voor mij toch een betrouwbare bron, zegt hierover het volgende: ‘Het lijkt erop dat een eiwitrijke voeding geen effect heeft op het gewicht als het aantal calorieën hetzelfde is als bij een voeding met weinig eiwit. Wel kan een eetpatroon met veel eiwit helpen om niet te veel calorieën binnen te krijgen. Mensen eten minder als ze relatief veel eiwit binnenkrijgen. Dat verklaart ook het succes van diëten waarbij meer dan een kwart van de calorieën uit eiwit komt. Bij het afvallen beperkt voldoende eiwit eten het verlies aan spierweefsel. Dat is gunstig, omdat spierweefsel meer energie verbruikt dan vetweefsel. Zo kan eiwit helpen na het afvallen op gewicht te blijven.’ 

Aha. Dat verklaart ook de grote hoeveelheid kwark, kipfilet en eieren in mijn voorgestelde voedingsschema. Allemaal eiwitten.

Linda Kattekamp schrijft op Gezondheidsnet het volgende: ‘Wil je gewicht verliezen, dan moet je je eigen vetreserves aanspreken. En dat lukt beter als ons lichaam niet eerst de beschikbare koolhydraten hoeft te verbranden, maar meteen de opgeslagen voorraad vet kan aanspreken door (veel) minder koolhydraten te eten en meer eiwitten.

Producten met eiwitten geven een vol gevoel. En dat dan bij voorkeur in combinatie met volkorenproducten, groenten en peulvruchten . Deze bevatten koolhydraten die langzaam door het lichaam worden opgenomen en bevatten veel voedingsstoffen (in tegenstelling tot frisdrank, koek en snoep). Bron: Voedingscentrum en Karine Hoenderdos, ook op Gezondheidsnet.

Je moet nog steeds minder binnen krijgen dan je verbrand om af te vallen. Eiwitten helpen je om een verzadigd gevoel te geven en wanneer je minder koolhydraten binnen krijgt (maar zorg dan wel dat je de juiste koolhydraten eet) gaat je lichaam sneller over tot vetverbranding. Een goede balans in voeding is heel belangrijk. Dit kan uit natuurlijk producten, maar de shake helpt een handje. 

Maar ik kom er niet onderuit, sporten is ook belangrijk. Karine Hoenderdos weer:‘Wie wil afvallen, zou zich eigenlijk minder moeten richten op de weegschaal. Extra spieren kweken is een veel betere optie. Spierweefsel ‘zit strakker’, zodat het figuur verbetert. Bovendien verbruikt spierweefsel meer calorieën dan vetweefsel, zodat het slankmakende effect blijvend is.

Ok, het eten gaat best aardig nu dus. En ik heb geen hekel aan sport en beweging, echt niet. Heel mijn leven al gedaan. En voordat Tygo geboren was, was ik ook stevig, maar sportte ik meer. Nu blijkt het inpassen van sport en beweging lastiger geworden. Met een peuter, een drukke baan, een studie en een beetje sociaal leven en af en toe de behoefte om gewoon op de bank te ploffen blijkt tijd vinden toch steeds weer lastig te zijn en dan laat ik het bewegen als eerste schieten. Dat is het stukje gedragsverandering wat steeds niet lukt. Maar daarover later meer. Met de eiwitten ga ik voorlopig gewoon door.

 


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen